Den 10 februari gick årets 100-wattsgala av stapeln. Sveriges Annonsörers årliga gala som uppmärksammar reklam som har gjort extra stort avtryck på olika sätt under året.
Baserat på det ökade behovet och intresset för reklamens faktiska effekt har Sveriges Annonsörer skapat ett nytt upplägg för bedömningen av kampanjbidragen. Detta nya upplägg bygger på en mer omfattande insamling av data kring varje kampanj och därmed ett starkare bedömningsunderlag.
Demoskops Peter Bryngelson satt i juryn för kategorin ”framsiktigt” där kommunikativt nytänkande och användandet av ny teknik premierades.
Har varit kul och intressant att sitta i just denna jurygrupp med dess ofta mycket kreativa bidrag! Det nya tävlingsupplägget har, tycker jag, gett oss jurymedlemmar större möjligheter att bedöma de olika bidragen på ett mer relevant och effektivt sätt. Vad det nya tävlingsupplägget de facto innebar var att vi jurymedlemmar hade en större mängd information om respektive kampanj vilket möjliggjorde bättre förutsättningar att faktiskt kunna bedöma hur och varför varje kampanj uppnått satta effektmål.
Vinnaren i min kategori blev Apoteket Hjärtat med sin kampanj ”A hard pill to swallow”. Bakgrunden är att sedan 2010 har Apoteket Hjärtat arbetat aktivt med hållbarhet och med denna kampanj lyckades man verkligen utmana sin egen industri på ett kreativt sätt.
Apotek Hjärtat lyckades med denna kampanj att:
- Få till en aktiv samhällsdebatt, både i Sverige och i Indien, ibland allmänheten, läkemedelsvärlden och politiker
- Påverka den politiska agendan så att en motion som syftar till starkare regleringar inom industrin nu ligger som förslag
- Tydligt stärka Apotek Hjärtats varumärkesposition genom en kampanj som gett stor effekt
Se 100-watts galan via denna länk
Kommentera