Jag upplever att när jag analyserade reklam för säg 15 år sen så var koncepten mer långsiktiga. Det fanns ett strategiskt fokus och ett förtroende som medgav en mer ”uthållig syn” på reklamen. Man skapade koncept, ofta kopplade till tydliga figurer (exempelvis Ipren mannen) och byggde målmedvetet sin kommunikation kring dessa under en längre period än vad vi vanligtvis ser idag.
Idag upplever jag att vi lägger mycket mer fokus på kortsiktiga aktiveringsmål. Detta har naturligtvis koppling till det taktiska fokuset vi ofta ser i den digitala reklamen. Vi ser alla resultaten av detta, minskade reklamerinransnivåer och ett allt större ifrågasättande av reklamens faktiska effekt.
Naturligtvis har det funnits, och kommer att finnas, stora taktiska aktiveringsvinster i detta fokus men jag tror att det är på sin plats att slå ett slag för den aktiveringseffekt som kommer från ett långsiktigt varumärkesbyggande! Därför är det kul att se det enorma intresse som har varit kring vem som skulle axla manteln som den nya ICA Stig. Ett fantastiskt koncept som har överlevt många kommunikativa trender eller kanske man ska säga lyckats anpassa sig till dessa trender på ett unikt sätt.
Nu har jag inte tillgång till ICAs interna data men jag tror inte jag är ute och cyklar om jag säger att här har vi ett långsiktigt reklamkoncept som både bygger sin avsändares varumärke och försäljning.
Sen tror jag att kombinationen av Björn Kjellman och Suzanne Reuter kommer bli grym!
Se den första filmen med nya Stig och Stina här
Kommentera