Varför är bioreklam mest uppskattad?

Jag är inte en stor fan av biografen. Jag älskade bio när jag var yngre men nu uppskattar jag mer att uppleva en film i hemmets lugna vrå. Min fru är dock ett fan av biografen och när det kommer en ny film som familjen vill se så brukar det sluta med att hon går på bio med våra barn och jag väntar in filmen tills den dyker upp på någon filmkanal.

Med det sagt så kan jag absolut se fördelarna med att se film på bio. Storskärm, bild och ljudkvalitet kan ofta addera till filmupplevelsen på ett fantastiskt sätt. Det är en lite större happening att gå på bio med den speciella miljön, pop corn och när reklamen drar igång skapas en känsla av förväntan. Reklamen innan filmen innebär alltså något positivt. Reklamen innebär att filmen snart ska starta och denna positiva koppling är en inlärd positiv reflex som grundlades när man som mycket liten fick gå på bio för den första gången.

Sveriges Annonsörer kom i dagarna ut med sin återkommande rapport ”Allmänheten om reklam” som baseras på en undersökning som Novus har genomfört. I den framkommer att reklam på bio är den klart mest uppskattade reklamkanalen. Nästan en tredjedel av den svenska allmänheten uppger att dom uppskattar reklam via denna kanal. Om man betänker hur reklamtröttheten ökar generellt så är en tredjedel positiva inte alls illa!

Ska man göra en snabb och enkel analys av varför denna reklamkanal är så uppskattad så skulle man kunna föra fram det faktum att det är relativt sällan man exponeras för den och reklamen ligger endast innan filmen, dvs den stör inte filmupplevelsen.

Jag tror dock att man gör det lite för enkelt för sig med dom argumenten. Jag tror att det finns emotionella kopplingar till bioreklamen som inte finns i någon annan kanal.

Man exponeras för reklamen i en unik miljö, biosalongen, som adderar till upplevelsen och därmed effekten och man är ofta där i ett positivt socialt sammanhang med familj, vänner etc. Naturligtvis har covid förändrat dessa förutsättningar fundamentalt men om/när vi återgår till det normala så är detta emotionella faktorer som bidrar den positiva uppfattningen av kanalen.

Men den primära emotionella faktorn som påverkar den positiva synen på bioreklam tror jag har med tradition att göra. Reklam på bio har funnits länge. Biografen var fram till tv-reklamens intåg i Sverige i början av 90-talet den enda platsen där människor kunde se reklamfilm. Att se reklam på bio var då en unik upplevelse och den effekt dessa filmer genererade tror jag var på en helt annan nivå än vad som är fallet idag. Kanalens historia har alltså skapat starka emotionella kopplingar till bioreklam som verkar än idag.

Så även om jag hellre ser en film hemma i TV soffan så faller ingen skugga på bioreklamen. När jag väl sitter i biosalongen så är reklamen inte ett störande moment, snarare tvärtom. Reklamen blir nästan en del av filmens magiska värld och istället för den instinktiva känslan av att bli störd så kan jag ta in budskapet så som det är menat från början.

Peter Bryngelson

Peter Bryngelson

Head of Brand & Communication Research på Demoskop

peter.bryngelson@demoskop.se
+46 73 522 55 50

Kommentera

Arkiv

Kontakta oss

Här kan du komma i kontakt med oss.

Följ oss