Många kunder vänder sig till oss idag för att söka svar hur coronapandemin påverkar hur man ska tänka kring varumärkeskommunikation.
Mitt svar är, fortsätt kommunicera!
Jag säger detta med all respekt för de tuffa förutsättningarna många företag befinner sig i men jag säger det ändå med övertygelse. Jag ser flera fördelar med att fortsätta med sin kommunikation i dessa tider:
- I ett mediabrus så ockuperat av corona finns det trots allt en trygghet förknippad med många av de varumärken målgruppen har en relation till.
- Kommunikationen av produkter som kan förenkla livet för människor som idag finner sin vardag upp och nedvänd är uppskattad. Ett av mina favoritexempel är IKEA som erbjuder anpassade lagrings och jobba-hemma produkter
- Människors nya vanor innebär bland annat mer skärmtid och en större exponering för digital kommunikation.
- Det är billigt att annonsera idag. Lägre mediapriser och en större målgrupp genererar ett ökat värde per investerad mediekrona.
- Så länge kommunikationen görs med respekt och empati tas den emot väl av målgrupperna. Demoskops egna mätningar inom området indikerar tydligt att det är klokt att fortsätta kommunicera sitt varumärke. Att ha en öppenhet i sitt kommunikativa tänk och att kommunicera med empati och humor fungerar även i dessa tider.
Jag är övertygad om att de företag som med fingertoppskänsla nu fortsätter att kommunicera med sin målgrupp kommer att stärkas, i synnerhet när vi så småningom återgår till det mer normala.
Kommentera