Ja, julledigheten närmar sig och vi på Demoskops varumärkes- och kommunikationsavdelning kan nu snart se tillbaka på ett intensivt, ibland tufft, men i slutändan framgångsrikt år!
Vi har lärt känna och börjat jobba med nya kunder, haft seminarier tillsammans med spännande (och trevliga) aktörer och verkligen utvecklat vår analytiska portfölj, inte minst inom det digitala området.
Det digitala fokuset har varit viktigt, inte bara för att allt mer kommunikationspengar läggs på dessa medier utan framförallt för att kraven på verifiering av effekt för de digitala medierna som reklamkanal ökar tydligt! Vilda västern-perioden är i stort över och annonsörer vill veta vad dessa investeringar ger. För mig är det tydligt i mina kontakter med annonsörer att man nu förväntar sig samma möjligheter att utvärdera de digitala kanalerna som man gör vid köp av linjär-TV, print etc, något som vi nu gör.
Såhär i elfte (och en halv) timmen av 2018 matas vi alla av kommunikationsrelaterade listor av alla möjliga slag så jag hoppar det denna gång. Istället väljer jag att sammanfatta året med att kampen för att skapa relevant och effektiv kommunikation har varit tydlig under 2018 och kommer att vara det under 2019. Demoskop kommer att göra sitt bästa för att även under 2019 vara med och utvärdera och analysera detta!
Jag vill avsluta denna lilla jultext med ett, tycker jag, fint exempel på relevant kommunikation i julkylan. Clear Channel har nu sin ”lever du i hemlöshet?”-kampanj uppe på utvalda utomhusskärmar i Stockholm. I samarbete med olika hjälporganisationer och med hjälp av digital teknik går Clear Channel ut med viktig information om akuthärbärgen i realtid. Systemet är kopplad till aktuell utomhustemperatur så att frekvensen ökar när det blir kallare.
I tider när vi frekvent exponeras för mer eller mindre genuina syftesdrivna kampanjer tycker jag att denna kampanj verkar göra verklig samhällsnytta. Om kampanjen faktiskt bidrar till att göra livet drägligare för utsatta människor, eller kanske t.o.m. räddar liv, då är det ett relevant, effektivt och fint utnyttjande av kommunikationens möjligheter.
Ha en riktigt skön julledighet!
Kommentera