”God morgon Erik, klockan är 07.25 och det är 10 grader varmt ute. Förresten borde du köpa ny mjölk, säg till om du vill veta mer”.
Snart är det kanske så jag kommer att bli väckt. Efter succélanseringar i bl.a. USA och Storbritannien har nu Google Home och Amazon Echo kommit till Sverige. Två smarta, röststyrda uppkopplade högtalare med respektive företags digitala assistent, ständigt redo att hjälpa till.
Detta är enligt många bedömare det naturliga nästa steget i allas vår förmodade strävan mot smartare hem. ”The internet of things” är vid det här laget en vedertagen term. Samtidigt går det inte att undvika att skratta till av skräckblandad förtjusning vid tanken på att dagen (väldigt) snart är här då du blir tillsagd av din digitala hemassistent att det minsann är dags att köpa ny mjölk om du vill att dina barn ska få stark benstomme. Det är ditt uppkopplade kylskåp som har skvallrat. Kanske kommer din röstassistent då fråga dig om du vill handla hem ny mjölk från någon av onlinemataffärerna. Du behöver bara säga ”ja”.
Den stundande ljudrevolutionen innebär att vi på sikt kommer att spendera mindre tid framför skärmen, tro det eller ej. Vi ska inte längre kommunicera med internet genom att skriva på små mobila skärmar, vi ska prata med det. Gör röstassistenterna lika stor succé även i Sverige så kan de, särskilt i kombination med fler uppkopplade enheter, bli nästa stora mediekanal. Detta innebär i sin tur att den skräddarsydda reklamen kan ta ett steg långt in i våra (smarta) hem på ett sätt som den inte kunnat göra hittills. Tv:n och radion är trots allt traditionella räckviddsmedier. Exakt hur det ska gå till utan att användarna blir ivägskrämda återstår att se. Här är t.ex. ett exempel på hur Disney ganska nyligen annonserade på Google Home:
New Beauty & the Beast promo is one way Google could monetize Home. cc: @gsterling @dannysullivan pic.twitter.com/9UlukSocrO
— brysonmeunier (@brysonmeunier) March 16, 2017
Redan har säkerhetsanalytiker varnat för riskerna med den här utvecklingen. Särskilt när det gäller röststyrda uppkopplade enheter, som naturligtvis framstår som de optimala tjuvlyssnarna om någon illvillig skulle ta kontroll över dem. Och även om man inte delar den nervositeten så väcker naturligtvis röstrevolutionen frågor om användardata och integritet. Kan vi lita på att högtalarna inte lyssnar när vi inte vill att de ska göra det?
Samtidigt finns här otroliga möjligheter för annonsörer. Amazon och Google sitter redan på enorma mängder användardata, och i takt med att våra hem blir mer uppkopplade och med att röststyrningstekniken förfinas kommer möjligheterna att rikta reklam baserat på livsmönster att öka.
Kommer reklamen bli så personifierad (föreställ dig miljontals individualiserade copys från samma företag med hjälp av assistenten) att den blir en helt naturlig del av våra liv? Om vi återgår till vårt tidigare mjölkexempel så kanske vi inte ens kommer reagera på att det vi uppfattar som en välvillig gest från tekniken – mjölken är slut, vill du ha mer? – egentligen är resultatet av olika matvaruföretags kamp om att få vara det företag som hjälper just dig att få mjölk hemkörd.
Alltså, raffinerad reklam som integrerats sömlöst i din digitala butler. Det borde öppna helt nya dörrar för försäljning och varumärkesbyggande. I alla fall på sikt. I början kommer de här högtalarna kanske mest fungera som avancerade leksaker. Men även Iphone var en leksak när den först kom.
Den här utvecklingen kommer inte att ske över en natt. Att uppkopplade hem är framtiden tycks dock vara klart. Att styra hemmets funktioner genom att prata rakt ut i luften kommer så småningom kännas helt naturligt. Och det är väl jättebra att slippa hålla koll på när mjölk behöver handlas hem, eller?
Kommentera