Hur hanterar du ditt varumärke i en digital värld?

Allt digitaliseras idag och många spenderar mer tid i digitala kanaler och sociala medier än i traditionella medier. Detta skapar helt nya möjligheter att kommunicera och marknadsföra sina produkter och tjänster. Man kan exponera sitt varumärke och sitt budskap på nya arenor där användarna befinner sig idag. Men det har även blivit svårare och allt mer fragmenterat att nå ut.

Låt oss ta ett par exempel: influencer marketing, som är stekhett, och diskussionen om att man måste ha en ljudstrategi nu när rösttjänster intar våra hem och mobiler. Då kan man fråga sig – vad är nytt egentligen?

Influencer marketing handlar om att sponsra personer med en hög närvaro i sociala medier för att man ska nå deras publik. Det är inte helt olikt begreppet ”köp en kändis” – något som marknadsförare har gjort i alla tider. Sponsorsamarbeten med kända personer som har fått exponering i medier fanns även innan sociala medier.

Samma sak med att ha en ljudstrategi. Innan vi hade tv eller internet var radio en otroligt viktigt kanal för att nå potentiella kunder och man hade på den tiden en klar och tydlig ljudprofil. Det finns räckviddsmätningar och effektmätningar för radio som har använts sedan radion intog våra hem.

“Kort och gott, det är gamla trender som dyker upp på nytt. Men det som är beklämmande är att man många gånger inte har lärt sig av historien att sätta upp tydliga mål och mäta sina insatser på ett korrekt sätt.”

Historiska sponsorsamarbeten har ofta haft klara och tydliga mätningar för att se effekten. Det är därför viktigt koll på siffror och effekten av samarbetet.

Vi har mycket att lära av historien för nya ljudmedier. Exempelvis har svenska poddleverantörer och Sveriges Annonsörer tagit fram en gemensam räckviddsmätning – Poddindex.se – där annonsörer och mediebyråer har möjlighet att se hur många man kan nå via de poddar som finns på marknaden.

Kort och gott, det är gamla trender som dyker upp på nytt. Men det som är beklämmande är att man många gånger inte har lärt sig av historien att sätta upp tydliga mål och mäta sina insatser på ett korrekt sätt.

I reklamens begynnelse var det printreklam man använde för att nå sina kunder och vi har lärt oss vad som fungerar (och vad som inte fungerar).

När radion intog våra hem så hittade reklammakarna smarta sätt att kommunicera. Sedan kom bio och tv som kunde beröra både syn och hörsel och gav helt nya sätt för stora starka varumärken att kommunicera och marknadsföra sina produkter och tjänster.

Företag har alltid med omsorg valt var, i vilken kontext och till vilken publik de ska exponera sitt varumärke vid väl utvalda tillfällen för att långsiktigt bygga sina varumärken med sin kommunikation. Mediemixen har alltid varit otroligt viktig och man har anpassat sig till den plats och publik som man kommunicerar med på bästa sätt. Man har även satt upp tydliga mätningar för räckvidd och effektmätningar av sina kampanjer så att man alltid får maximal utdelning av sina medieinvesteringar.

Då kommer vi till frågan hur köper man reklam idag, i digitala kanaler?

Allt som man har lärt sig hundra år bak i tiden om affinitet och att exponera sitt varumärke på rätt plats, i rätt kontext och vid rätt tidpunkt tycks inte gälla längre. Nu köper man istället exponeringar och försöker förhandla bästa CPM – kostnad per tusen visningar – och kör retargeting i den grad att man som internetanvändare blir irriterad på varumärket som förföljer en i alla kanaler. Detta skapar en reklamtrötthet som i slutändan gör att användarna kopplar på reklamblockerare för att slippa dålig reklam.

Som användare blir man exponerad för varumärket som har lyckats hitta en webbkaka på en i alla möjliga kanaler oavsett affinitet i media eller kontext när man besöker olika sajter.

Vi sitter idag på all data som gör det möjligt att koppla ihop sitt varumärke med de sajter som passar bäst för att marknadsföra sina produkter när det gäller affinitet och kontext. Samtidigt vill man nå en maximal räckvidd med så många exponeringar som möjligt till lägsta pris. Ekvationen går inte riktigt ihop och risken är att varumärket tar skada av en dålig kommunikation som irriterar användarna.

Det är dags att börja tänka om och göra mer relevant reklam som visas på de platser som passar ihop med varumärket, så att man inte bryter ned det och visar det på alla möjliga platser i tid och otid bara för att få upp visningarna. Det går att spåra vilka räckviddskanaler som skapar bäst konvertering och man kan via webbkakor göra smart spårning och ställa frågor och segmentera svaren utifrån olika kanaler för att se vilka kanaler som ger bäst ROI – return of investment – och vilka kanaler som bygger upp varumärket på bästa sätt.

Sammanfattningsvis: använd data och koppla ihop alla datapunkter så att ni har full kontroll på er digitala marknadsföring. Sist men inte minst – se till att ha en metodik där ni mäter er kommunikations effekt och varumärkesbyggande  – ett starkt varumärke är a och o om man långsiktigt vill ha en bra relation med sina kunder och prospekts.

Peter Mackhé

Peter Mackhé

Chef mediefrågor på Sveriges Annonsörer

peter.mackhe@annons.se

Kommentera

Kontakta oss

Här kan du komma i kontakt med oss.

Följ oss